parallax background

Diéty

Aditíva – prídavné látky v potravinách
28. októbra 2019
 

Poznajú ich a skúsili aspoň raz skoro všetci... väčšinou znamenajú krátkodobú úpravu stravy za účelom rýchlej straty kilogramov.
Jedná sa o ,,módne diéty“ sľubujúce rýchly úbytok kilogramov ako proteinová, kapustová, ryžová, ovocná, atď.... je ich veľmi veľa a majú veľa podôb, presvedčivé argumenty, rýchlu stratu hmotnosti za krátky čas, ale žiaľ u všetkých rovnako platí jednoznačný záver. Sú nevhodné, nevyvážené, vedú k úbytku svaloviny, jojo efektu a prehlbujú zlé stravovacie návyky.

Po skončení držania diéty aj pri akejkoľvek snahe, stratené kilogramy bleskovou rýchlosťou získame naspäť aj s bonusom – pár ich pribudne naviac :)

Samozrejme výnimku tvoria diéty zo zdravotných dôvodov pri intoleranciách, potravinových alergiách a rôznych ochoreniach kde je potrebná oficiálna zdravotná diéta.


 

Pri držaní diéty máme často obmedzený prísun živín. Konzumujeme rovnaký druh potravín a príjmame veľmi malé množstvo potravy, často hladujeme, obmedzujeme príjem energie, čím sa točíme v bludnom kruhu. Telo nedostáva potrebné kalórie na pokrytie základných ľudských činností. Organizmus sa preto prepne na „režim hladovania“, kedy sa dokáže spomaliť metabolizmus až na polovicu normálneho výkonu, aby prežil na zníženom príjme. Počas diéty ako prvá odchádza voda, preto chudneme rýchlo.

Ďalej sa odbúrava svalovina, prípadne tuk, ale metabolizmus sa spomalí. Pri návrate na bežnú stravu čo najrýchlejšie začne ukladať všetko čo skonzumujeme, zo strachu z hladovania a nedostaku živín. V tomto momente prichádza jojo efekt.

V prípade, že sme držali a striedali diéty niekoľko rokov, chudnutie je čoraz ťažšie a jojo efekt po každej diéte vyšší. Najrizikovejšia skupina sú ženy, najčastejšie po 40 -tke.

Pokiaľ niekoľko rokov jedli menšie množstvo kalórií ako je ich bazálny metabolizmus, nechudnú, už skôr priberajú alebo váha neustále kolíše.Organizmus sa naučil ukladať väčšie množstvo tuku z prijatej potravy. Často bývajú ako sprievodné javy zadržiavanie vody, opuchy a hlavne navyšovanie zdravotných rizík.

 

Ak chceme rozumne chudnúť, je potrebné zaradiť pohybové aktivity, nimi budovať svalovú hmotu, čo znamená zrýchliť metabolizmus . Dodržiavať pravidelnú vyváženú stravu s dostatkom pitného režimu, nezabúdať na dostatok vlákniny
v strave, obmedziť príjem rýchlych cukrov.

Musíme myslieť na rozmanitosť metabolizmu každého z nás, naučiť sa počúvať svoje telo a snažiť sa rozumieť mu. Hlavne nechcieť rýchlo schudnúť. Dôležité je osvojiť si zdravé vyvážené stravovanie a brať ho ako životný štýl.

 
 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *